تعیین حریم، ابزاری برای صیانت از میراث‌فرهنگی است/ تعیین عرصه و حریم ۳ اثر تاریخی در استان مرکزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با ابلاغ شورای ثبت سیاست‌گذاری تعیین عرصه و حریم کشور، عرصه و حریم سه اثر تاریخی استان تصویب شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی گفت: در شورای ثبت سیاست‌گذاری تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی در وزارت میراث‌فرهنگی، پرونده‌هایی که از استان مرکزی برای تعیین حریم به وزارت متبوع ارسال شده بود مورد بررسی قرار گرفت که عرصه و حریم سه اثر تصویب شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: این آثار شامل غار طبیعی علی خورنده و گاور در شهرستان تفرش، تپه تاریخی میلاجرد در شهرستان فراهان و تپه تاریخی قلعه نو در شهرستان اراک است.

او تصریح کرد: با تصویب ضوابط عرصه و حریم این آثار تاریخی حفاظت از آن‌ها در چارچوب موازین میراث‌فرهنگی با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

مرادی در خصوص آثار تاریخی تعیین حریم شده گفت: غارهای تاریخی علی خورنده  و گاوخور در دامنه شمالی کوه موسوم به خشه بزرگ در ۳ کیلومتری جنوب غرب  تفرش جنوب غرب روستای کوهین قرار گرفته است. اساس این دو غار طبیعی و در بافتی آهکی شکل گرفته است. به لحاظ زمین شناسی غار علی خورنده  مربوط به دوره تریاسیک (۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون سال پیش) است و به لحاظ زیست محیطی  محل زندگی خفاش نعل اسبی است. این غارها در دوره ساسانی و قرون میانه اسلامی مسکون بوده و مود استفاده انسان قرار گرفته است. در محدوده این غارهای تاریخی آثار دیگری همچون محوطه تاریخی گیلیوه، کتیبه یونانی، گورستان دوره اشکانی و تخت حسن عسگری به دست آمده است که به همراه غارهای تاریخی فوق در جلسه کمیته حرایم کشور در قالب منظر تاریخی و فرهنگی نقره کمر عرصه و حریم آن مصوب شده است. 

او ادامه داد: عرصه و حریم تپه تاریخی روستای قلعه نو اراک متعلق به دوره مس سنگی جدید و مفرغ قدیم و همچنین تپه تاریخی میلاجرد مربوط به دوره اشکانی و قرون میانی و متأخر اسلامی نیز تعیین حریم شدند. 

در استان مرکزی بیش از ۲۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که بیشتر از ۹۰۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده که از این تعداد ۴۵ اثر تعیین حریم و مصوب ملی شده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403051700851
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha